Profesní komory nejsou lobbisté! Ze zákona chrání veřejný zájem, kvalitu právního prostředí i vysokou odbornost
Praha 9.12.2025 - Nejvyšší zástupci třinácti samosprávných profesních organizací se na začátku prosince jednomyslně shodli, že zákon jim ukládá výkon veřejné moci. Z toho titulu je jejich hlavní a nezastupitelnou úlohou garantovat vysokou odbornost a nezávislost jak směrem k občanům ČR, tak i směrem k zákonodárcům, orgánům státní správy i samospráv. Svou každodenní důslednou činností přispívají profesní komory k zajištění řádného fungování státu a ke kultivaci prostředí a života v naší zemi.
Zákon ukládá profesním komorám chránit veřejný zájem, dbát na co nejvyšší kvalitu právního prostředí i odbornost svých členů. Přesto jsou jejich připomínky ke stávajícím nebo připravovaným zákonným normám často přehlíženy. Mnohé legislativní změny určující podmínky výkonu profese lékařů a stomatologů, lékárníků, stavebních inženýrů a architektů, daňových poradců a auditorů nebo samotných advokátů vznikají prakticky mimo ně nebo bez zohlednění jejich zásadních připomínek. Nově je na ně navíc podle zákona č. 168/2025 Sb. pohlíženo jako na lobbistické skupiny – na úrovni účelových sdružení nebo konzultačních firem prosazujících zejména ekonomické zájmy dílčích skupin.
I přesto, že sdružují bezmála 150 000 vysoce kvalifikovaných odborníků, je hlas profesních komor na úrovni zákonodárců naprosto nedostatečně reflektovaný. A navzdory tomu, že jsou zřizovány zákonem, mají na zákonné podmínky a legislativní prostředí v Česku jen omezený vliv, pokud vůbec nějaký. Také proto se třináct klíčových profesních komor rozhodlo využít nové složení Poslanecké sněmovny PČR a vlády ČR a spojilo síly za účelem efektivnější ochrany veřejných zájmů, zdraví a bezpečnosti obyvatel České republiky. „Vedle změny Zákona o regulaci lobbování chceme dosáhnout zásadní změny ve způsobu vedení legislativních procesů,“ shrnuje výsledky prosincového setkání vedení třinácti profesních komor Ing. Robert Špalek, předseda pořádající České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).
Už s ohledem na to se profesní komory důsledně ohrazují proti tomu, aby byly považovány za lobbistické nebo jiné klientelistické skupiny s povinností registrace dle výkladu zákona č. 168/2025 Sb. „Profesní komory, které mají povinné členství a vykonávají správu, již jim stát svěřil v dané profesi, jsou ze své definici i oficiálním připomínkovým místem návrhů nových zákonů. To je v rozporu s definicí lobbismu. Vyjadřujeme se pouze k otázkám, které se týkají naší profese a její role ve společnosti nebo základních lidských práv,“ vysvětluje JUDr. Monika Novotná, předsedkyně České advokátní komory.
Prezident České lékařské komory MUDr. Milan Kubek k tomu dodává: „Politici to většinou moc nerozlišují, ale je zásadní rozdíl mezi profesními komorami a čistě lobbistickými skupinami, jako jsou Hospodářská komora ČR nebo Agrární komora ČR. Už proto, že naše činnost je jasně definována zákonem, nemáme jiné možnosti ani kompetence. Pouze ty, jež na nás přenesl stát s vědomím toho, že je naše samosprávné komory umějí vykonávat lépe než on sám. Namísto spolupráce jsme se dočkali podobného šikanózního přístupu.“
V případě profesních komor jde o garanci bezpečnosti, kvality, odbornosti a nezávislosti vysoce specializovaných činností a služeb, které jejich členové poskytují, a to v souladu s přísnými etickými pravidly. V otevřeném dopise nové vládě ČR proto žádají, aby předmětný zákon byl novelizován a aby se na profesní komory zřízené zákonem nadále nevztahoval. „Zákon o lobbingu se míjí v našem případě účinkem. Kdo chce, systém stejně obejde. A pouze vzniká ohromná agenda, která opět zaměstnává další úředníky a státní zaměstnance,“ přidává další argument Doc. MUDr. Roman Šmucler, CSc., prezident České stomatologické komory.
Profesní komory dále apelují na budoucí novou vládu ČR, nové vedení ministerských resortů, ale i na budoucí opoziční strany v Poslanecké sněmovně i Senátu Parlamentu České republiky, aby více využívaly odbornosti jednotlivých komor a jejich členů tak, aby připravované legislativní záměry a normy měly převážně pozitivní dopad na příslušný obor a tím i na celou společnost. Dokladem opodstatněnosti tohoto požadavku je současná legislativní praxe, kdy je schvalováno množství navzájem neprovázaných, nezkoordinovaných a odborně nevyvážených legislativních změn, které způsobují řadu problémů a jsou následně opravovány přívalem dalších novel.
„Jako orgán veřejné moci jsme absurdně považováni za lobbisty. Přitom inženýrská komora nelobbuje za soukromé zájmy, ale za celkovou kvalitu staveb a stavebního prostředí. To se máme jako lobbisté registrovat, pokud jedeme zástupce státu upozornit na kolosální problémy nového stavebního zákona, který je paralyzující i pro veřejný sektor?“ vznáší konkrétní zkušenost Ing. Michal Drahorád, Ph.D., místopředseda ČKAIT.
Pokud totiž věcné záměry, návrhy, projednání a často i konečné podoby příslušných právních předpisů nereflektují odborná stanoviska a připomínky profesních komor, vzniká prostor pro nejednoznačné, zavádějící nebo dokonce účelové právní formulace, které jsou v rozporu s veřejným zájmem na kvalitní a bezpečný život občanů této země. Z pohledu profesních komor je problémem České republiky velké množství legislativní práce spojené s nízkou kvalitou připravovaných zákonů a podzákonných norem.
Profesní komory se zároveň zásadně ohrazují proti tomu, aby právní prostředí určující výkon profesí jejich členů a přímo tak dopadající na životy všech obyvatel České republiky bylo ovlivňováno, a v některých případech dokonce i přímo řízeno zájmovými skupinami odpovídajícími charakteristice taxativně uvedené v již zmiňovaném zákonu č. 168/2025 Sb., o regulaci lobování.
Členství v profesních komorách je na rozdíl od účelových spolků vázáno na dosažené vzdělání, doloženou odbornou praxi v oboru a složení zkoušek odborné způsobilosti, resp. atestačních zkoušek. Členové profesních komor pak vykonávají příslušné vybrané činnosti nezávisle a s vysokou osobní odpovědností, což vytváří základní předpoklady pro přenesení části výkonu státní správy na tyto odborně způsobilé osoby.
Profesní komory dále varují před účelovými politickými zásahy do fungování profesních samospráv a upozorňují politickou reprezentaci, že snahu o průlom do činnosti nebo nezávislosti kterékoliv z profesních komor budou považovat za ohrožení všech profesních samospráv.
- Česká lékařská komora, MUDr. Milan Kubek, prezident (zákon č. 220/1991 Sb., počet členů 61 800)
- Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, Ing. Robert Špalek, předseda (zákon č. 360/1992 Sb., počet členů 32 310)
- Česká advokátní komora, JUDr. Monika Novotná, předsedkyně (zákon č. 85/1996 Sb., počet členů 15 949)
- Česká lékárnická komora, Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident (zákon č. 220/1991 Sb., počet členů 9 917)
- Česká stomatologická komora, doc. MUDr. Roman Šmucler, CSc., prezident (zákon č. 220/1991 Sb., počet členů 8 832)
- Komora daňových poradců ČR, Ing. Petra Pospíšilová, prezidentka (zákon č. 523/1992 Sb., počet členů 5 319)
- Komora veterinárních lékařů ČR, MVDr. Petra Šinová, prezidentka (zákon č. 381/1991 Sb., počet členů 4 778)
- Česká komora architektů, Ing. arch. Jan Kasl, předseda (zákon č. 360/1992 Sb., počet členů 4 226)
- Česká komora zeměměřičů, Ing. Libor Vavrečka, předseda (zákon č. 88/2023 Sb., počet členů 2000)
- Komora auditorů ČR, doc. Ing. Ladislav Mejzlík Ph.D., prezident (zákon č. 93/2009 Sb., počet členů 1 319)
- Notářská komora ČR, Mgr. Radim Neubauer, prezident (zákon č. 358/1992 Sb., počet členů 438)
- Komora patentových zástupců ČR, Ing. Roman Buček, předseda (zákon č. 417/2004 Sb., počet členů 246)
- Exekutorská komora, Mgr. Jan Mlynarčík, prezident (zákon č. 120/2001 Sb., počet členů 144)
Prohlášení 13 profesních komor zřizovaných zákonem
Kontakt
media@ekcr.cz │ Bluesky │ LinkedIn │ X
Poznámky pro editory
Exekuce představuje proces vymáhání dluhu. Účastníky exekučního řízení jsou povinný a oprávněný. Povinný je dlužník, který řádně a včas nesplnil dluh potvrzený vykonatelným soudním rozhodnutím či jiným exekučním titulem. Oprávněný je věřitel, jehož pohledávka nebyla dobrovolně uhrazena ve lhůtě stanovené exekučním titulem. Pouze oprávněný může podat návrh na zahájení exekuce. Exekuční řízení upravuje primárně zákon č. 120/2001Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti a o změně dalších zákonů v účinném znění.
Centrální evidence exekucí (CEE) je veřejný seznam, ve kterém jsou dostupné informace o konkrétních exekučních řízeních. Je vedená Exekutorskou komorou. (https://www.ceecr.cz/)
Exekutorská komora České republiky je zřízena zákonem č. 120/2001 Sb. a je stavovskou organizací profesní samosprávy sdružující soudní exekutory. Členství v ní je pro všechny exekutory ze zákona povinné. Exekutor se stává jejím členem okamžikem jmenování exekutorem. Další podrobnosti na https://www.ekcr.cz/.